Twój Partner w Biznesie

Menu
Dla mediów
4 kwietnia 2013, 15:19

Kawa z ciastkiem w pobliskiej kawiarence – wyniki badania „Polska na talerzu 2013”

Kawa z ciastkiem w pobliskiej kawiarence – wyniki badania „Polska na talerzu 2013”

Warszawa, 14 marca 2013 r.: Polacy najchętniej wybierają lokalne kawiarnie, a podczas jednej wizyty najczęściej wydają w nich od 10 do 25 zł. Z wyjątkiem mieszkańców dużych miast, deklarują, że ich częstotliwość wizyt w kawiarniach zmniejsza się, co potwierdzają wyniki raportu „Polska na talerzu 2013” sieci hurtowni MAKRO Cash & Carry.

Bywanie w kawiarniach stanowi przede wszystkim element wielkomiejskiego życia. Podczas gdy co drugi Polak deklaruje, że odwiedza kawiarnie rzadziej niż 3 lata temu, mieszkańcy metropolii twierdzą, że w ich przypadku ta częstotliwość utrzymuje się na tym samym poziomie, co wcześniej. Faktycznie w dużych aglomeracjach obserwujemy prawdziwy rozkwit różnego rodzaju klubokawiarni i kawiarni. Z jednej strony to bardzo dobrze. Z drugiej jednaktendencja spadkowa częstotliwości wizyt w kawiarniach może stanowić istotną barierę dla rozwoju tego segmentu rynku w Polsce w najbliższych latach. Wśród barier wymienianych przez ankietowanych wyłania się aspekt finansowy, który oznacza nic innego jak to, że posiłki w kawiarniach traktowane są przez Polaków jako dobra wyższego rzędu – mówi Anna Kaczor, menedżer ds. grupy klientów Horeca w MAKRO Cash & Carry.

Największą popularnością cieszą się wśród Polaków lokalne kawiarnie, które preferuje blisko połowa respondentów badania przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polska na talerzu 2013“. Taka postawa jest potwierdzeniem lokalnego patriotyzmu, coraz bardziej widocznego w naszym kraju, ale również ogólnoświatowego trendu jakim jest Slow Life. Duża grupa Polaków coraz chętniej żyje zgodnie z zasadami powolności, identyfikuje się ze swoim regionem, miastem, dzielnicą i wspiera świadomie przedsiębiorców tam działających – właścicieli kawiarni, restauracji, sklepów spożywczych czy piekarni – mówi Anna Karasińska, kierownik działu badawczego Instytutu Badania Opinii „Homo Homini”. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się cukiernie serwujące kawę. Warto również zwrócić uwagę na dużą liczbę wskazań na kawiarnie sieciowe (blisko 25%), co świadczy o umacnianiu się ich pozycji na rynku.

Kawiarnia w widoczny sposób wpisuje się w styl życia Polaków, którzy przychodzą dziś do niej już nie tylko po to, by napić się kawy i zjeść deser, ale także, by popracować na przenośnym komputerze lub spędzić czas ucząc się czy czytając. Nadal jednak najchętniej odwiedzamy kawiarnię, aby po prostu spotkać się ze znajomymi, co potwierdza ponad połowa respondentów badania. Istotnym powodem spędzania czasu w kawiarni stała się również potrzeba relaksu (16,3%). Co ciekawe, dopiero na trzecim miejscu wyłania się możliwość delektowania się dobrą kawą, choć świadomość konsumencka walorów tego napoju znacznie wzrosła przez ostatnie lata. Polacy mają coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania wobec małej czarnej i coraz lepiej wydają się rozpoznawać walory dobrej jakości kawy – mówiAnna Kaczor.Respondenci w kawiarniach najczęściej i najchętniej zamawiają kawę oraz ciastko lub deser. Ponad połowa ankietowanych na jednorazową wizytę w kawiarni przeznacza od 10 do 25 złotych.

Badanie w ramach raportu „Polska na talerzu 2013” na zlecenie MAKRO Cash & Carry przeprowadził w lutym 2013 roku Instytut Badania Opinii „Homo Homini”, na próbie reprezentatywnej N = 1000.

Kontakt dla mediów

Magdalena Figurna
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej
MAKRO Cash & Carry Polska