Menu
Dla mediów

Twój Partner w Biznesie

 

17 października 2014, 12:58

Franczyza bardziej opłacalna niż handel niezależny, co potwierdza badanie opinii MAKRO przeprowadzone wśród właścicieli sklepów

Warszawa 17 października 2014r.: Ciekawe oferty promocyjne, niskie ceny produktów oraz wsparcie reklamowe i marketingowe – to główne zalety przynależności do sieci franczyzowych wskazane przez właścicieli sklepów tradycyjnych. Badanie przeprowadzone przez Agencję Nielsen, na zlecenie MAKRO Cash & Carry, pozwoliło poznać ich opinię na temat franczyzy.[1]

Większość badanych uważa, że liczba sklepów tradycyjnych w pierwszym kwartale 2014 r. w porównaniu do roku ubiegłego pozostała bez zmian (43 proc. respondentów). Natomiast 1/3 właścicieli zauważa zmniejszenie się tego typu placówek. Może to mieć związek z ogólną sytuacją handlu tradycyjnego na polskim rynku. Zarówno franczyzobiorcy, jak i właściciele sklepów niezależnych twierdzą, że sytuacja ta nieznacznie się pogorszyła w stosunku do roku 2013. Rynek franczyzowy w naszym kraju nadal się kształtuje, o czym świadczą chociażby pojawiające się co roku nowe sieci. Konkurencja jest duża, co zmusza franczyzodawców do podejmowania dodatkowych działań, inwestycji w kampanie rekrutacyjne oraz dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb potencjalnych partnerów. Mimo to rozwój sieci franczyzowych pozostaje jednym z bardziej widocznych trendów na polskim rynku – mówi Roman Krucki, Kierownik ds. Marketingu Franczyzy.

Wraz ze wzrostem popularności tej formy handlu, zwiększa się również znajomość samych marek. Co ciekawe, wśród najbardziej rozpoznawalnych brandów jest sieć ODIDO, która pojawiła się na rynku zaledwie 3 lata temu. Na sukces ODIDO składa się głównie szeroki wybór artykułów spożywczych, w tym artykułów świeżych jak nabiał, warzywa i owoce oraz artykułów przemysłowych dedykowanych potrzebom gospodarstw domowych. Ponadto stale obserwujemy rynek i reagujemy na jego zmiany. Staramy się opracować takie narzędzia, które pomogą partnerom ODIDO uczynić ich sklep bardziej konkurencyjnym i atrakcyjnym dla klientów. Szczególną uwagę zwracamy na to, by wprowadzone rozwiązania uwzględniały specyfikę różnych rynków i były dopasowane do typu i wielkości sklepu – mówi Krucki.

Badanie potwierdza, że zdecydowana większość właścicieli sklepów należących do sieci franczyzowych jest zadowolona z dotychczasowej współpracy i nie rozważa przejścia do konkurencji (83 proc.). Potencjalne korzyści z franczyzy zauważają również właściciele sklepów niezależnych (93 proc.). Niemal 1/3 z nich zastanawia się nad przystąpieniem do sieci. Zaletami przynależności do marki Franczykowej najczęściej wskazywanymi przez respondentów obu grup są: ciekawe oferty promocyjne (57 proc.), niskie ceny produktów (52 proc.), wsparcie reklamowe i marketingowe (44 proc.). Nie dziwi więc fakt, że większość badanych pozytywnie ocenia wpływ franszyzy na biznes. Zarówno właściciele sklepów franczyzowych, jak i niezależnych uważają, że przynależność do sieci zapewnia większą liczbę klientów (65 proc.), wyższą sprzedaż (65 proc.) i wartość jednorazowych zakupów (57 proc.). Warto jednak zauważyć, że doświadczeni franczyzobiorcy częściej wskazują wyższą wartość sprzedaży (niemal ¾ grupy) niż właściciele sklepów niezależnych.

Wyniki badań pokazują jednocześnie, że respondenci oczekują wsparcia ze strony franczyzodawcy. W tej kwestii obie grupy są zgodne, na pierwszym miejscu wymieniają rozbudowę asortymentu produktów regionalnych (41 proc.) oraz dowóz towaru (41 proc.). Ważne są dla nich także: kącik piekarski ze świeżym pieczywem (33 proc.) oraz możliwość zamawiania towaru on-line (30 proc.). Właściciele sklepów zostali również poproszeni o określenie głównych oczekiwań swoich klientów. Jako najważniejsze wymieniają: niskie ceny, miłą obsługę, świeży asortyment i promocje.

Rozwój rynku franczyzowego w Polsce trwa od ponad 20 lat, a od kilkunastu zauważalna jest jego stabilizacja. Biorąc pod uwagę utrzymujący się trend, można przypuszczać, że franczyza z roku na rok będzie coraz popularniejsza, a co się z tym wiąże – kolejni właściciele sklepów niezależnych zdecydują się na przystąpienie do wybranej sieci. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie MAKRO pokazują, że współpraca z marką franczyzową może przynieść właścicielom wiele korzyści i wpłynąć pozytywnie na ich biznes.

[1] Badanie klientów traders. Badanie przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych (CAPI). Nielsen, marzec 2014 r.

MAKRO Cash & Carry jest liderem w branży samoobsługowego handlu hurtowego. Usługi firmy, skierowane do przedsiębiorców, obejmują zarówno kompleksowe zaopatrzenie, jak i nowoczesne rozwiązania biznesowe. W MAKRO klienci znajdą pod jednym dachem artykuły spożywcze i przemysłowe w szerokim wyborze, doskonałej jakości i przystępnych cenach – jedna nowoczesna hala to odpowiednik 50 hurtowni branżowych. Do dyspozycji kupujących są także usługi dodatkowe – m.in. doradztwo biznesowe czy szkolenia gastronomiczne – które skupiają się wokół nowoczesnej Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO w Warszawie. W Polsce MAKRO Cash & Carry istnieje od 1994 roku. W bieżącym roku firma obchodzi 20 rocznicę rozpoczęcia działalności na polskim rynku. MAKRO posiada obecnie 41 hal (w tym już jedenaście hal mniejszego formatu). Łączna powierzchnia sprzedaży hurtowej firmy wynosi ponad 270 000 m2. MAKRO Cash & Carry zatrudnia w Polsce ponad 6000 osób. Więcej informacji o MAKRO można znaleźć na stronach www.facebook.com/MAKROPolska oraz www.makro.pl

METRO Cash & Carry działa w 29 krajach i posiada ponad 750 samoobsługowych hurtowni. Z ponad 110 tysiącami pracowników na całym świecie, firma osiągnęła w roku budżetowym 2012/2013 sprzedaż na poziomie około 31 mld euro. METRO Cash & Carry jest linią sprzedaży w ramach firmy METRO Group. METRO Group to jedna z największych międzynarodowych firm handlu detalicznego. W roku budżetowym 2012/2013 grupa osiągnęła sprzedaż w wysokości około 66 mld euro. Firma zatrudnia około 265 tysięcy pracowników i działach w ponad 2200 halach w 32 krajach. Wyniki Grupy METRO opierają się na sile sprzedaży firm (linii sprzedaży), które działają niezależnie w poszczególnych segmentach rynku: METRO/MAKRO Cash & Carry - międzynarodowego lidera samoobsługowego handlu hurtowego, hipermarketów Real, Media Markt, Saturna - lidera na europejskim rynku handlu elektronicznego oraz Galerii Kaufhof. Więcej informacji można znaleźć na stronie na: www.metrogroup.de.

Kontakt dla mediów

Inne formaty komunikatu