Twój Partner w Biznesie

Menu
Dla mediów
7 listopada 2011, 09:31

Atrakcyjny, dobrze płatny, dający możliwości rozwoju- zawód kucharza w oczach Polaków. Wyniki badania MAKRO Cash & Carry

Prawie 3 Polaków uważa zawód kucharza za atrakcyjny, tyle samo postrzega go jako dający duże możliwości rozwoju i podnoszenia kwalifikacji zawodowych – tak wynika z badań opinii publicznej, przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie MAKRO Cash & Carry.


Potwierdzają to eksperci branży HR mówiąc, że kucharze to dziś jedni z najbardziej poszukiwanych fachowców. Raport „Zawód kucharza w oczach Polaków” został opublikowany w związku ze zbliżającym się finałem „Zgotuj sobie sukces” – ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół gastronomicznych.

Polacy postrzegają zawód kucharza jako atrakcyjny (73%), dający szerokie możliwości rozwoju zawodowego i podwyższania swoich kwalifikacji (72%). Dla 16% Polaków zawód kucharza jest gwarancją wysokiego wynagrodzenia. Co dziesiąty ankietowany przyznaje, że przyszłość kulinarna determinowana jest tradycjami rodzinnymi. Jak podkreślają eksperci rynku HR, w znalezieniu pracy coraz większą rolę odgrywa nie wyższe wykształcenie, a praktyczne umiejętności przyszłych pracowników. Potwierdza to raport „Zawód kucharza w oczach Polaków” – ponad połowa respondentów dostrzega, że to właśnie umiejętności i wiedza o gotowaniu są podstawą wykonywania zawodu kucharza, a co 10 ankietowany przyznaje, że ważna jest chęć doskonalenia umiejętności.

Rozwój i podnoszenie kwalifikacji zawodowych to również główny kierunek działań prowadzonych w ramach wsparcia sektora HoReCa przez MAKRO. Sieć do tej pory przeszkoliła 5309 właścicieli lokali gastronomicznych, regularnie organizuje „Zgotuj sobie sukces” – konkurs dla młodych kucharzy, rozwija również ofertę innowacyjnych rozwiązań dla sektora HoReCa, jedną z propozycji jest Gastrbus – nowoczesna przyczepa gastronomiczna.

Także eksperci rynku pracy podkreślają, że chęć ciągłego rozwijania się i kształcenia jest kluczowa na rynku pracy. - Ważne jest, aby jeszcze w czasie pobierania nauki młodzi ludzie dbali o odpowiednie kwalifikacje. Na rynku występuje duże zapotrzebowanie na fachowców, którzy posiadają udokumentowane doświadczenie zawodowe. Warto, aby przyszli pracownicy brali udział w dodatkowych szkolenia, konkursach lub olimpiadach, które dodatkowo będą świadczyć o ich aktywności i chęci zdobywania nowej wiedzy – komentuje Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu Work Service S.A.

O tym, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych opłaca się, przekonał się Michał Szcześniak, uczestnik dwóch edycji konkursu Zgotuj sobie sukces, skierowanego do uczniów szkół o profilu gastronomiczno – hotelarskim.

Pierwsza edycja Zgotuj sobie sukces była dla mnie dobrą lekcją, która pozwoliła sprawdzić poziom moich umiejętności. Ocena jury, składającego się z uznanych autorytetów sztuki kulinarnej, pokazała nad czym muszę jeszcze popracować. Na efekty nie trzeba było długo czekać. W kolejnej, zeszłorocznej, edycji konkursu, wraz z kolegą zdobyliśmy główną nagrodę – mówi Michał Szcześniak. Udział w konkursach gastronomicznych to zatem nie tylko możliwość edukacji na temat trendów rynkowych, ale przede wszystkim szansa sprawdzenia się i zaplanowanie własnego rozwoju.

Michał Szcześniak przyznaje, że pracodawcy zwracają uwagę na dodatkową aktywność osób, ubiegających się o pracę. – Oczywiście wygranie branżowego konkursu bardzo dobrze wygląda w cv, jednak sam fakt brania udziału w olimpiadach pokazuje, że chcemy się doskonalić i będziemy angażować się w pracę, stale rozwijać, nie spoczywając na laurach – dodaje.

Badanie dotyczące postrzegania zawodu kucharza zostało zrealizowane w dniach od 13 do 16 października 2011 r. na losowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat
i więcej przez TNS OBOP na zlecenie MAKRO Cash & Carry, organizatora konkursu Zgotuj sobie sukces.

Kontakt dla mediów

Magdalena Figurna
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej
MAKRO Cash & Carry Polska