W czwartek 27 maja w MAKRO Centrum Rozwoju Firm odbyło się polsko-egipskie spotkanie prasowe pod hasłem „Uniwersalny wymiar handlu”. W spotkaniu wzięli udział polscy i egipscy dziennikarze oraz przedstawiciele egipskiego Ministerstwa Handlu oraz Ambasady Arabskiej Republiki Egiptu w Polsce.
Wizyta delegacji dziennikarzy egipskich oraz przedstawiciela egipskiego Ministerstwa Handlu była związana ze zbliżającym się otwarciem pierwszej hali MAKRO Cash & Carry w Egipcie. Celem wizyty było przede wszystkim zapoznanie się z Programem Doradztwa dla Handlu Detalicznego – projektem MAKRO Polska skierowanym do właścicieli małych sklepów.
Polsko-egipskie spotkanie prasowe służyło wymianie wiedzy i doświadczeń pomiędzy dziennikarzami piszącymi o handlu. Poruszana tematyka obejmowała zasady funkcjonowania tradycyjnego handlu w Polsce i Egipcie, a także perspektywy oraz formy wspierania pozycji tego sektora gospodarki.
Gości powitał prezes MAKRO Cash & Carry Polska, Uwe Hoelzer, podkreślając wagę programów mających na celu wspieranie handlu tradycyjnego.
Spotkanie otworzyła prezentacja Jose Bonito, Dyrektora Pionu Marketingu w MAKRO Polska, na temat Programu Doradztwa dla Handlu Detalicznego oraz szkoleń prowadzonych przez MAKRO w celu wspierania niezależnych handlowców.
Następnie głos zabrał Paweł Loroch, znany dziennikarz i podróżnik, który jako moderator spotkania zainicjował dyskusję na temat uniwersalnych cech handlu. Rozmawiano o roli, jaką niezależne, małe sklepy odgrywają w życiu lokalnej społeczności, stanowiąc odzwierciedlenie unikalnego charakteru swojego otoczenia. Podczas dyskusji zgodzono się, że funkcjonowanie lokalnych sklepików jest niezwykle istotne ze względów kulturowych i społecznych. Przedstawiciel egipskiego Ministerstwa Handlu zadeklarował także rozpoczęcie programu wspierającego niezależny, drobny handel w Egipcie.
Uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali istotną rolę tradycyjnych, osiedlowych sklepów oraz wymieniali ich niepodważalne zalety – gwarancję indywidualnego kontaktu i autentycznych relacji międzyludzkich, zmniejszające poczucie wykluczenia i anonimowości w wielkich miastach, brak pośpiechu, przyjazną atmosferę oraz oszczędność czasu. Sklep osiedlowy uznano za swoiste serce lokalnej społeczności, miejsce integracji i źródło wiedzy o miejscowych wydarzeniach.
Uzupełnieniem dyskusji były prezentacje na temat sytuacji handlu w Egipcie oraz w Polsce, przeprowadzone przez Sherin Sabę, Menedżer ds. Komunikacji w MAKRO Egipt oraz Artura Wójcika, Menedżera Pionu Marketingu ds. Grupy Klientów Trader w MAKRO Polska.
Po zakończeniu rozmów goście z Egiptu z wielkim zainteresowaniem oglądali MAKRO Centrum Rozwoju Firm. Koncept własnego obiektu szkoleniowego, stanowiącego źródło wiedzy i doradztwa biznesowego dla przedstawicieli handlu detalicznego i sektora gastronomiczno-hotelarskiego wyjątkowo przypadł im do gustu. Pomysł spodobał się tak bardzo, że przedstawiciele MAKRO Egipt zadeklarowali chęć stworzenia podobnego Centrum w swoim kraju.